Do’s and Dont’s in Social Media

Veel mensen aan klantzijde vragen zich nog altijd af, wat moet ik nu in het Social Media Landschap? Waar moet ik beginnen? Kun je me niet een soort checklist geven zodat ik een steuntje in de rug heb als ik begin. Natuurlijk kan ik dat doen. Maar altijd is mijn verhaal dat het volledig van de situatie afhankelijk is wat voor jou werkt. Hieronder zie je 10 do’s and dont’s. Goede kans dat jij weer heel andere hebt, ik hoor ze graag!

Do’s:

  1. Spreek in je eigen taal in Social Media
  2. Ga op zoek naar de social media helden in je organisatie
  3. Benoem taken en verantwoordelijkheden
  4. Wees authentiek en transparant en ga de dialoog aan
  5. Luister naar wat stakeholders over je te zeggen hebben voordat je begint te zenden
  6. Koppel terug wat je met suggesties van je lezers doet
  7. Ontwikkel een plan waarin je omschrijft wat je verwacht van de inzet van social media
  8. Zorg voor de juiste resources op het gebied van tijd, geld en menselijke inzet.
  9. Koppel Social Media activiteiten aan je offline activiteiten
  10. Wees creatief

Dont’s

  1. Beschouw Social Media niet als heilige graal die je slechte product of service verandert in een supermerk.
  2. Begin niet aan de inzet van social media als je organisatie nog niet is ingericht op de risico’s en mogelijkheden.
  3. Maak geen personen verantwoordelijk voor social media op basis van functie of status.
  4. Begin niet met social media als je bang bent dat klanten terugpraten.
  5. Begin niet met social media als je doelstellingen louter op het salesterrein liggen.
  6. Begin niet met grote social media campagnes als je nog nooit geëxperimenteerd hebt in het klein.
  7. Begin bij de inzet van social media nooit te denken vanuit tools.
  8. Maak geen 10 profielen aan op allerlei social networks als je deze niet kunt voeden met content.
  9. Schrijf geen persberichten meer zonder rekening te houden met zoekmachines
  10. Stap niet gelijk naar de jurist als iemand iets negatiefs over je zegt in Social Media

Bron: Coopr